RSS

O zi in Stockholm

05 Oct

Sunt intr-o scurta vacanta in Suedia de data aceasta in apropiere de Stockholm. Apropiere inseamna cam 20 min cu metroul care este destul de nehotarat. Cand te urca pe poduri care trec pe deasupra copacilor, cand intra pe sub pamant. Metroul este curat, aranjat altfel decat la noi. Scaunele sunt imbracate in material ceea ce nu prea mi se pare grozav dat fiind faptul ca prin metrou am vazut persoane care nu intrau des in contact cu apa. E mai putin incapator, dar elegant. Semana pe dinafara cu metroul nostru cel nou doar ca e impartit in mai multe vagoane fara sa ai posibilitatea de a trece dintr-unul in altul. Statiile la metrou sunt total diferite fata de statiile noastre. Pentru a construi metroul in aceasta zona, suedezii au sapat in stanca iar in statia de metrou te simiti ca in pestera sau in salina Peretii stancii au fost zugraviti si atat. Lumina e foarte modesta, suficient cat sa nu calci in gol. Peretii statiilor sunt impodobiti de desene sau fel de fel de statuete.

12

 

 

 

 

 

 

 

Pana in statie ajungi coborand pe o scara rulanta care are cam de 4 ori lungimea celei de la Unirii (cea care iese spre Hanul lui Manuc). Fereasca sfantul sa nu mai mearga scarile rulante la ei. Asa au zis si ei la un moment dat si de aceea au facut si un lift cu care pot fi coborate elegant si persoanele care au un handicap.
Aici, ca oriunde de altfel, am intalnit persoane de pe la noi, cele mai multe de etnie roma. Vocabularul unei domnisoare din mall (ce apartine acestei etnii) impodobita cu multe fuste colorate si batic, imi amintea dintr-o data de soferii din trafic si amabilitatile lor. Apropos de trafic, aici sa conduci este o placere. Foarte putine masini comparativ cu nebunia din Bucuresti chiar. Soferii sunt ff amabili, cand treci pe trecerea de pietoni, se opresc la cativa metri buni distanta de tine si pleca de pe loc fara sa streseze pe cineva. Multe magazine, mall….aglomeratie, iar ca imagine as descrie ce am vazut cu o combinatie de Bucuresti si Sibiu. Case multe dar si blocuri cu 4 etaje mai muncitoresti asa…fara balcoane…un fel de paralelipiped cu geamuri. Nu acelasi lucru il pot spune despre centrul orasului Stockholm unde am vazut cladiri impunatoare, unele foarte vechi si altele foarte noi cu arhitecturi faine.
Am vazut si 2 modele de WC interesante pe care imi face placere sa le prezint. Unii pozeaza statui, pe mine m-au dat gata 2 WC-uri. Primul se afla pe strazile din jurul palatului regal, stradute mici, aglomerate. Fata este spre peretele unei cladiri pe unde se presupune ca nu trece nimeni. Pe jos este un gratar ceea ce m-a dus cu gandul ca se poate utiliza doar pt. “urgente minore”, fara hartie higienica sau ceva de tras apa…sau ceva de asezat…Cam ca cele turcesti in varianta de “proiect pilot” singura diferenta fiind aceea ca nu se tragea apa si pe jos era un gratar mare din fier. Usa din fata era micuta. Daca cineva trecea pe acolo iti putea vedea capul daca stateai in picioare si picioarele in partea de jos. Asta daca nu stateai pe vine…ca daca stateai, atunci totul devenea mai interesant.
Mai exista si tipul de WC select care arata ca un cavou dar aici ai mai mult confort + vas WC…alt film.

34

 

 

 

 

 

 

Am gasit cea mai ingusta strada din Stockholm care mi s-a parut tare frumoasa. Nu stiu sa spun de ce…dar asta a fost sentimentul meu. Aceasta straduta te conduce spre “Centrul Vechi” al lor cu cladiri vechi, colorate cu magazine sau restaurante la parter, cu baruri si terase….Un loc frumos de petrecut zilele libere.

56

 

 

 

 

 

 

 

Am fost fascinata sa vad muzeul VASA. Incercand sa traduc pentru mine”Vasa Museum”, am crezut ca este vorba despre un muzeu in care sunt prezentate mai multe tipuri de vase ce s-au perindat in timp in zona. Nu a fost asa. In primul rand am asteptat o la coada la fel de lunga ca cea de la telecabina spre Babele de sambata dimineata. Am stat aprox o ora  pana am reusit sa cumparam biletele de intrare. Odata ce am patruns in incaperea muzeului am ramas cu privirea fixata la un mastodont de vas ce statea in fata noastra. Numele lui este VASA si tot ce am descoperit in muzeu tinea de istoria acestui vas. Nu pot decat sa ii apreciez pe suedezi pentru arta prin care au reusit sa aduca in fata vizitatorilor un mare esec al Suediei si sa starneasca atat de multa admiratie asa cum au reusit sa faca si cu mine.

Vasa a fost un vas de razboi lansat la apa in 1628. Avea pest 60 de tunuri si gazduia peste 400 de persoane. A reusit sa navigheze in jur de 1300 m dupa care s-a scufundat. Suedezii nu au reusit sa il scoata la suprafata decat dupa 300 de ani, devenind o veritabila piesa de valoare apreciata de vizitatori din toata lumea. Sigur ca aceasta se datoreaza modului incredibil in care s-a pastrat aceasta comoara pe fundul apei dar si a celor care au lucrat pentru restaurarea (inca neterminata) a vasului. VASA m-a impresionat prin marime si prin obiectele de arta cu care era decorata, m-a infricosat in acelasi timp cand incercam sa ma gandesc cum ar fi aratat asa ceva pe mare. O parte din istoria acestei nave de razboi o puteti afla de la urmatorul link: http://www.youtube.com/watch?v=3rPtEFVppfQ Daca ajungeti in Stockholm ar fi mare pacat sa nu vedeti VASA. Pun mai jos cateva imagini a ceea ce a ramas din vas. In momentul lansarii era colorat fiecare piesa de ornament fiind pusa in evidenta.

78

 

 

 

 

 

 

Am intrat in centru la un restaurant pentru ca foamea ne-a rapus dupa aceasta vizita in urma careia am ramas cu multe intrebari in gand ca tema pentru acasa. La restaurant imediat ce am intrat am fost serviti cu un pahar de apa dupa care am fost intrebati ce dorim sa bem. Intai m-am mirat….dar apoi am realizat ca gestul este foarte frumos. Apa este la discretie dar restul se plateste. Servirea a fost impecabila iar imaginea mea despre Suedia a mai primit un plus. Am strabatut apoi cu bucurie cateva strazi pline cu magazine de suveniruri. Am fost surprinsa sa nu gasesc in magazine ciocolata suedeza. Am gasit doar de la belgieni si nemti. Inca mai cred ca nu am cautat unde trebuie. Magazinele specializate pe produse din ciocolata sunt foarte atragatoare (dupa miros, imagine si nu in ultimul rand dupa gust).
Este perioada in care merii (mai toti cu mere rosii) ce se regasesc aproape in fiecare gospodarie, au coroanele aplecate de greutatea merelor, iar artarii coloreaza Suedia in portocaliu si rosu dar cu toate astea eu va salut pe toti cu drag si dor de langa un ren prietenos ce poarta tot culorile Suediei – galben –albastru si ma indrept spre alte meleaguri cu concluzia ca DA…Suedia este o tara plina de culoare.

9

 
Leave a comment

Posted by on October 5, 2014 in Articole diverse

 

Leave a Reply

 
