RSS

Speakerul, emotia si memoria.

10 May

untangling a brain knot
Plecand de la dorinta de a oferi un comentariu scurt cu privire la articolul lui Cornel Balan –“Dar romanii ce au?”, am ajuns la a scrie la randul meu un articol tocmai pentru ca mi-a placut prea mult ce a scris si pentru ca si eu consider la randul meu, ca romanii merita mult mai multa apreciere din partea conationalilor. Cornel aduce in atentia noastra punctul sau de vedere cu privire la speakerii romani si cei straini, ce sunt invitati in Romania, precum si la aprecierea pe care romanii o acorda acestor 2 categorii.

 
As spune ca se intampla exact ca la farmacie, cand cumperi aceeasi substanta, cu acelasi gramaj si platesti de 3-4 ori mai mult daca produsul apartine unui brand strain cunoscut, fata de produsul romanesc. Ce au diferit daca substanta este aceeasi? Am intrebat un farmacist si raspunsul a fost:

 
Aaaaaaaaaaa doamna, pai romanii fura din substanta si produsul nu mai are acelasi efect. Eu personal nu cred acest lucru, fiindca am incercat produsele romanesti dar si straine iar efectul a fost acelasi. Am participat la cursuri/seminarii tinute de romani si am plecat cu informatii pe care le-am apreciat mai mult decat informatiile primite de la speakeri straini. Este adevarat ca sunt traineri /speakeri romani care folosesc metoda“copy/paste” fara ca macar sa mentioneze sursa de inspiratie si care mizeaza pe faptul ca publicul lor se afla la primul eveniment de acest gen si habar nu are ce se intampla in jur. Exista insa traineri care aduc romanilor informatii pe care nici un strain nu le poate expune mai bine, dar care nu au o promovare corespunzatoare si care probabil ca nu se lauda cu propriile experiente, motiv pentru care sunt considerati inexistenti. Seminariile lor nu sunt cu nimic mai prejos. Exista speakeri romani minunati. Cautati-i si ii veti gasi.

 
……Si apoi, te costa sa aduci medicamentul in tara, nu?? E drept ca in pretul pe care il platesti pentru un trainer strain intra costuri pe care la romani nu le platesti si anume: costuri pe care organizatorii romani le au cu cazarea, masa, transportul trainerului invitat, organizarea evenimentului, promovarea intensa. Astfel constatam ca valoarea unui bilet nu este data numai de brandul trainerului dar implica si alte costuri adiacente. Sigur ca depinde pe cine inviti. Pentru anumite situatii exista barterul. Dar nu mai stau sa intru in amanunte.

 
• …..Si nu mai spun ca ce vine de afara e mult mai bun. As mai adauga cateva cuvinte despre sterotipurile care ne deviaza de la drumul cel mai scurt. Cred ca inca suntem urmariti de un fel de gandire invechita ce poarta amprenta anilor traiti sub Ceausescu, astfel incat orice persoana care vine dintr-o tara straina este considerata a fi “absolut speciala” iar fiecare roman din disaspora ii duce pe toti cu gandul ca acestia ar fi de joasa speta. Fiecare dintre noi suntem absolut speciali. Exista un numar mult mai mare de romani din diaspora care sunt foarte apreciati la locurile lor de munca pentru sunt bine pregatiti, sunt activi, au un ingredient special pe care putini il detin “Stiu sa rezolve orice”. Vorbesc despre cei care traiesc in afara tarii si sunt oameni respectabili, cu un loc de munca, familie, etc. si nu despre grupurile minoritare despre care multora le place sa povesteasca generalizand imaginea “romanului” la tipul de roman pe care il vad atat de mult promovat. La TV, in presa scrisa, online cand se vorbeste despre romanii din strainatate gandul te duce automat la cea mai mica parte a acestora. De ce? Probabil o cercetare de neuromarketing ar putea raspunde exact acestei intrebari. Eu as spune: Pentru ca de ei auzi cel mai mult. Cand in mod frecvent iti sunt oferite informatii de un anume tip, esti pregatit sa reactionezi rapid judecand strict dupa modelul oferit, fara a mai trece prin prisma unei gandiri profunde. De aceea, strainii sunt mult mai bine pregatiti. Asta am invatat. Am invatat ca sunt cu 100 de ani inaintea noastra si acolo ii proiectam a fi indiferent de context.

 
……Si e promovat si la TV doamna,…deci e sigur bun. Oare tot ce e promovat la TV este bun?? Va las pe voi sa apreciati acest lucru.
In concluzie, ca punct de vedere strict personal, as spune cu tristete, ca oricat de nepregatit ai fi, cu o echipa de IT –isti buni langa tine care sa se ocupe de imaginea ta online, care sa trimita sute de emailuri celor inscrisi in baza ta de date din care nu mai pot iesi oricat de mult ti-ai dori, cu lipsa de modestie si cu mult tupeu, iti cresc sansele de a te afirma si a crea o imagine asa cum iti doresti in fata celor au acelasi valori ca si tine sau a celor mai putin plimbati pe la evenimente. Am vazut romani dar si straini care abordeaza aceasta varianta. De aceea imi place sa merg la cat mai multe intalniri, sa intalnesc speakeri de tot soiul si sa ma bucur de cei cu care rezonez. De la ambele categorii am ce invata. Ce este bine pentru mine sau ce nu este bine. Cu siguranta insa ca la cei cu care nu am rezonat, nu voi mai merge niciodata urmand sa imi petrec timpul citind/invatand de la cei de la care consider ca am si ce. Decizia imi apartine si pentru a evita trairile cauzate de disonanta congnitiva, pot sa cunosc in mare parte un speaker inainte de a ma inscrie la seminarul /atelierul/cursul acestuia.

Un speaker bun (in ceea ce ma priveste) este cel care a reusit sa imi declanseze stari / trairi care sa contribuie la dezvoltarea mea personala/profesionala si pe care sa le pastrez in memorie in folderul “sfaturi intelepte” urmand sa le aplic atunci cand am nevoie.

Sa auzim numai de bine si sa ne intalnim de-a lungul vietii noastre cu speakerii care ne pot ajuta sa construim o lume mai buna, mai frumoasa si lipsita de minciuna, tupeu si laudarosenie indiferent de tara de provenienta a acestora.

 
Leave a comment

Posted by on May 10, 2015 in Efectul de Brand

 

Leave a Reply

 
